Η ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

OMIΛΙΑ

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ

ΓΙΩΡΓΟΥ Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

ΣΤΗΝ ΠΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΔΙΑΤΑΞΕΩΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΛΛΟΔΑΠΟΥΣ

ΚΑΙ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ξεκινώντας τη σημερινή συζήτηση θέλω εξαρχής να εξάρω ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός: Οι Έλληνες αποδείξαμε και σήμερα ότι είμαστε ενωμένοι απέναντι σε μια μείζονα απειλή, μια κρίση που προκλήθηκε από αλόγιστες, αδιαφανείς και ιδιοτελείς πολιτικές.

Είναι αισιόδοξο για την πατρίδα μας, ότι οι πολίτες αποδεικνύουν για άλλη μια φορά την ωριμότητά τους, αναλαμβάνοντας τη δική τους ευθύνη για την έξοδο από αυτή την κρίση. Πρέπει όλοι να τους πούμε ένα «μπράβο» γι' αυτή τη γενναιότητα, για την κοινωνικά υπεύθυνη στάση τους.

Οι σκληρά εργαζόμενοι πολίτες δοκιμάζονται από την κρίση. Τους διαβεβαιώ πως η Κυβέρνηση αυτή δεν ξεχνά ούτε λεπτό αυτό το γεγονός. Σε κάθε μας πράξη, σε κάθε μας βήμα αναζητούμε την πιο δίκαιη λύση, έχοντας στην καρδιά των επιλογών μας το συμφέρον του μέσου πολίτη, των ασθενέστερων στρωμάτων, της μεσαίας τάξης.

Θέλω με την ευκαιρία αυτή να εκφράσω την ικανοποίησή μου για τους Έλληνες αγρότες, που αποφάσισαν τον τερματισμό των κινητοποιήσεών τους. Αυτή ήταν η ευθύνη τους απέναντι στο κοινωνικό σύνολο, απέναντι στους συμπολίτες τους. Δεν υπάρχει για μας η λέξη «ήττα». Θα κερδίσουμε όλοι δουλεύοντας μαζί και συλλογικά.

Έχουμε ως Κυβέρνηση πολύ καθαρά καταθέσει τις θέσεις μας για την αγροτική οικονομία και για αλλαγές, για βαθιές τομές, για στέρεες λύσεις που αντέχουν στο χρόνο. Και είναι δέσμευσή μου να συνεργαστώ στενά με τον αγροτικό κόσμο, για να πραγματοποιήσουμε ακριβώς αυτές τις αλλαγές.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Πατριωτισμός σήμερα, σημαίνει να βάλουμε όλοι πλάτη για να βγούμε από την κρίση που απειλεί τη χώρα μας. Να βάλουν πλάτη ακόμα περισσότερο αυτοί που μπορούν να προσφέρουν περισσότερα. Γι' αυτό, στις αποφάσεις που θ' ανακοινώσει η Κυβέρνηση την ερχόμενη εβδομάδα θα είναι απόλυτα σαφές το στίγμα της κοινωνικής δικαιοσύνης και της αναδιανομής. Για να ελαφρυνθούν οι ασθενέστεροι και η μεσαία τάξη από την κρίση και να συνεισφέρουν περισσότερα οι πιο εύποροι, οι εισοδηματίες, οι μεγαλομέτοχοι, οι μεγαλοϊδιοκτήτες.

Ζητούμε το αυτονόητο: Να συμβάλουν ισότιμα όλοι στην προσπάθεια αυτή που κάνουμε, για να δώσουμε όλοι μαζί τη μάχη και να αναλάβουμε το πατριωτικό καθήκον της καταπολέμησης φαινομένων, όπως η φοροδιαφυγή. Αποτελεί μάστιγα κοινωνικής αδικίας σε βάρος όσων εργάζονται σκληρά και είναι συνεπείς φορολογούμενοι.

Θέλω επίσης να τονίσω ότι ο δημόσιος λειτουργός απαιτείται να δώσει πρώτος το παράδειγμα, από τον πολιτικό μέχρι τον δημόσιο υπάλληλο. Δεν ανέχεται πλέον η κοινωνία την ανισότητα και την αδικία, όπως να πληρώνει κάτω απ' το τραπέζι για υπηρεσίες που δικαιούται.

Δεν μπορεί να υπάρχουν τελωνειακοί, εφοριακοί ή οποιαδήποτε κατηγορία υπαλλήλων, που με τις πράξεις τους να μη συμβάλουν και αυτοί στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της χώρας, στην ευνομία και στην έξοδο της οικονομίας από την κρίση.

Καλώ λοιπόν όλους να συναισθανθούν τις υποχρεώσεις τους. Ή αλλάζουμε όλοι, ή βουλιάζουμε όλοι. Και το δεύτερο, δεν θα το επιτρέψουμε.

Ξέρουμε ότι η δύναμή μας είναι η στήριξη και η συμμετοχή των πολιτών. Θέλω να τους διαβεβαιώσω για μια ακόμη φορά πως γι' αυτούς δουλεύουμε. Όχι μόνο για να βγούμε από τη κρίση. Και όχι για ν' αντιμετωπίσουμε πρόσκαιρα, χωρίς να τα θεραπεύσουμε, τα βαθύτερα αίτια που μας οδήγησαν εδώ. Αλλά για ν' αποτρέψουμε και στο μέλλον παρόμοιες καταστάσεις, παρόμοιες κρίσεις και να δημιουργήσουμε ένα στέρεο έδαφος αναγέννησης της οικονομίας μας, ένα νέο πρότυπο ανάπτυξης, βιώσιμο, πράσινο και κοινωνικά δίκαιο.

Υπάρχει, αγαπητοί συνάδελφοι, και ρητή πια η αναγνώριση και στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις προσπάθειές μας. Και αν οι διεθνείς αγορές δεν συμμορφωθούν, δεν σεβαστούν τις προσπάθειες των χωρών του νότου, το πρόβλημα μετατρέπεται από ευθύνη των συγκεκριμένων χωρών, σε πρόβλημα ευρωπαϊκό, σε πρόβλημα παγκόσμιο.

Πρόβλημα ενός οικονομικού συστήματος, που αντιδρά σε ρυθμίσεις και εποπτεία της απροκάλυπτης κερδοσκοπίας εις βάρος κυριαρχικών και συνετών αποφάσεων λαών, κυβερνήσεων, αλλά και της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με αφορμή την δική μας πρωτοβουλία για ένα νέο κώδικα ιθαγένειας, τις τελευταίες εβδομάδες έχει ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση για τη μετανάστευση. Η μετανάστευση και η προσφυγιά είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζεται με ξόρκια. Είναι ένα από τα πιο σύνθετα σημερινά προβλήματα σε παγκόσμιο επίπεδο. Πολυσύνθετη και πολυδιάστατη πρέπει λοιπόν να είναι και η αντιμετώπισή του.

Η Κυβέρνηση, στο ζήτημα αυτό όπως και στα υπόλοιπα, δεν πηγαίνει να κλείσει τρύπες όπως-όπως. Δίνει συνολική και αξιόπιστη απάντηση στο πρόβλημα.

Η ιστορία γράφεται και ο πολιτισμός διαμορφώνεται όχι μόνο από τις αποφάσεις ηγετών και κυβερνήσεων, αλλά και από τις προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων, των αναγκών τους, των φιλοδοξιών τους, που κινητοποιούν πολλές φορές ολόκληρους πληθυσμούς.

Αυτές οι ανάγκες, αυτές οι φιλοδοξίες, καθ' όλη τη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας, γέννησαν τη μετανάστευση και την προσφυγιά. Η δική μας ιστορία είναι συνυφασμένη με το φαινόμενο, τόσο στην αρχαιότητα όσο και στη σύγχρονη Ελλάδα, με τις ελληνικές παροικίες του 18ου και του 19ου αιώνα, την προσφυγιά της μικρασιατικής καταστροφής, τη σύγχρονη διασπορά του Ελληνισμού. Μας καθόρισε και εξακολουθεί να μας καθορίζει. Να καθορίζει την ταυτότητά μας.

Είναι λοιπόν, στενόμυαλο, θα έλεγα και απρέπεια απέναντι στην ίδια μας την ιστορία, και ατελέσφορο για το μέλλον όλων μας, να μελετάμε τη μετανάστευση και τις συνέπειές της υπό ένα πρίσμα κοντόφθαλμο και συγκυριακό. Σ' αυτό τον κόσμο δεν ζούμε μόνοι μας. Οι πόλεμοι, οι λοιμοί, η εκτεταμένη φτώχεια, ο άδικος τρόπος με τον οποίο μοιράζεται ο πλούτος, αυτός που παράγεται διεθνώς, η κλιματική αλλαγή, η οικονομική κρίση, η απουσία δημοκρατίας σε πολλές χώρες, η ανασφάλεια για νερό, τροφή, ενέργεια, όλοι αυτοί οι παράγοντες, είτε ωθούν, είτε εξαναγκάζουν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους να ξεριζωθούν.

Αυτή η πραγματικότητα μας αγγίζει κι εμάς. Θέλει χρόνο, θέλει κόπο, θέλει διεθνή συνεργασία, για να χτίσουμε μια δικαιότερη παγκόσμια κοινωνία. Αυτήν θέλουμε και αυτή η Κυβέρνηση γι' αυτό παλεύει διεθνώς. Και προχθές στην Ινδία, είχα την ευκαιρία να συζητήσω για την αναβίωση μιας παλιάς πρωτοβουλίας, της Πρωτοβουλίας των 6 για τον αφοπλισμό σε παγκόσμιο επίπεδο, μια πρωτοβουλία που και τότε είχε απήχηση στους λαούς τόσων περιοχών της γης.

Παλεύουμε για αλλαγές στο διεθνές σύστημα. Σήμερα όμως, αυτό που η Κυβέρνηση της χώρας μας μπορεί να κάνει άμεσα, και το κάνουμε με το σύνολο των πολιτικών μας, είναι να βάλει καταρχήν τάξη στα του οίκου μας. Ευνομία και όχι αυθαιρεσία. Κανόνες και όχι έλλειψη παντελούς τήρησης βασικών αξιών και αρχών, εξασφαλίζοντας κοινωνική ειρήνη και συνοχή, προστατεύοντας δικαιώματα όπως των προσφύγων και κάνοντας παράλληλα ό,τι περνάει από το χέρι μας για να σταματήσουν τα σύνορά μας να είναι ξέφραγο αμπέλι.

Σχεδόν είκοσι χρόνια πριν, ξεκίνησε για τη χώρα μας το πρώτο κύμα οικονομικών μεταναστών στην πρόσφατη ιστορία μας. Για την Ελλάδα, η κατάσταση αυτή ήταν πρωτόγνωρη. Οι αντιδράσεις της πολιτείας ήταν σπασμωδικές, χωρίς συγκεκριμένη στόχευση. Πολλαπλά και διαφορετικά προγράμματα νομιμοποίησης, τεράστια γραφειοκρατία, καμία στοχευμένη πολιτική ένταξης και ενσωμάτωσης, καμία στόχευση στην οργανωμένη προσέλκυση απαραίτητου δυναμικού με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, έλλειψη συστηματικής πολιτικής και προστασίας των συνόρων μας.

Έτσι σήμερα, μαζί και με τους 250.000 ομογενείς μας, ζουν μόνιμα και εργάζονται νόμιμα στη χώρα μας 550.000 μετανάστες. Πράγματι, οι περισσότεροι από αυτούς οφείλουν την άδεια παραμονής τους σε κάποια από τις πολλές νομιμοποιήσεις που έγιναν από τότε. Είναι όμως μια άδεια, που το ελληνικό κράτος αποφάσισε επίσημα να τους δώσει. Και αυτό τους επέτρεψε να ζουν σήμερα κανονικά ανάμεσά μας και δίπλα μας.

Οι άνθρωποι αυτοί υπάρχουν, ζουν και μοχθούν ανάμεσά μας. Έχουν πρόσωπα, ελπίδες, όνειρα και φόβους. Η κρίση τούς αγγίζει το ίδιο, ίσως και ακόμα περισσότερο. Και ανησυχούν το ίδιο για την κατάσταση, στην οποία έχει περιέλθει η χώρα μας. Εργάζονται, πληρώνουν τα φορολογικά και ασφαλιστικά τους βάρη, προκόβουν, αποκτούν ιδιοκτησία, κάνουν οικογένεια, παιδιά που στέλνουν στο ελληνικό σχολείο, έχουν ριζώσει στην Ελλάδα, τη χώρα που για πολλούς από αυτούς έγινε η δεύτερη και για τα παιδιά τους η μόνη πατρίδα.

Δεν μπορούμε να αρνούμαστε το δικαίωμά τους να είναι συμμέτοχοι στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Η άρνηση στην ομαλή και πλήρη ένταξή τους οδηγεί στην απομόνωση. Η άρνηση να βάλουμε κανόνες επιτέλους στον τρόπο με τον οποίο εντάσσονται στη χώρα μας δημιουργεί ανομία, διαφθορά και πικρία.

Η αδιαφορία και η περιφρόνηση τούς οδηγεί στη γκετοποίηση, πρωτίστως στη συλλογική μας συνείδηση, ύστερα στη δική τους συνείδηση και μετά τα όρια αυτά αποτυπώνονται στη γειτονιά όπου ζουν, στο χάρτη της πόλης. Δίνει το σήμα ότι όσα χρόνια και αν περάσουν, δεν θα είναι ποτέ ευπρόσδεκτοι εδώ. Θα είναι πάντα σε καθεστώς δεύτερης μοίρας. Δεν είναι αυτή η Ελλάδα που κερδίζει με τις αξίες της και την προσπάθειά της. Δεν είναι αυτή η πολιτική που κερδίζει τις ψυχές και την αφοσίωση των ίδιων των μεταναστών.

Οι άνθρωποι αυτοί ζουν με τον κίνδυνο να χάσουν την άδειά τους, να βρεθούν στο απόλυτο περιθώριο λες και ήρθαν χθες. Τα παιδιά τους, που γεννιούνται εδώ, που δεν ξέρουν άλλη πατρίδα, μεγαλώνουν με το φόβο ότι η ενηλικίωση θα σημάνει την υποχρέωση να γυρίσουν σε μια χώρα ξένη, που δεν γνώρισαν ποτέ, ειδάλλως θα αντιμετωπίσουν το ενδεχόμενο ακόμα και να βγουν στην παρανομία.

Εικοσιοχτώ χρόνια χρειάζεται ο μετανάστης που γεννήθηκε και μεγάλωσε εδώ, για να κάνει την αίτηση για πολιτογράφηση. Είναι αυτό προς το συμφέρον της χώρας μας; Η διαρκής ανασφάλεια, η έλλειψη ελπίδας για το αύριο, το περιθώριο για ένα από τα πιο δυναμικά τμήματα του ενεργού πληθυσμού μας;

Δεν μπορούμε να εθελοτυφλούμε. Αυτό είναι που δημιουργεί κοινωνικές εντάσεις. Δεν μπορούμε να κρατάμε τους ανθρώπους αυτούς για πάντα χωρίς φωνή, χωρίς συμμετοχή σε αποφάσεις που παίρνουμε και που τους αφορούν.

Τους εμπιστευόμαστε στις οικοδομές μας, τους εμπιστευόμαστε τα αγροκτήματά μας, τους εμπιστευόμαστε στον τουρισμό, τους εμπιστευόμαστε ακόμα και το πιο πολύτιμο, τους γέροντες και τα παιδιά μας.

Δεν μπορούμε να κρατάμε τα παιδιά τα δικά τους, που δύσκολα ξεχωρίζουν πια τους εαυτούς τους από τους Έλληνες συμμαθητές τους, για πάντα σε απόσταση και να τους αρνούμαστε το «μπράβο» που λέμε και στα δικά μας παιδιά.

Δεν μπορούμε να τους κρατάμε πάντα ξένους. Αν πραγματικά αγαπάμε την πατρίδα μας, είναι ανάγκη να προσπαθήσουμε να ταυτιστεί η ελπίδα για καλύτερο αύριο στα μάτια των ανθρώπων αυτών, με το να καταφέρουν να γίνουν μία ή ένας από εμάς. Να ταυτιστούν με τα όνειρα και τον πόνο της πατρίδας μας.

Προς τι οι φωνές που τρομάζουν τους συμπολίτες μας με φαντάσματα κάποιας επερχόμενης αλλοίωσης του έθνους; Τι σημαίνει να είσαι Έλληνας; Τι είναι αυτό που μας καθορίζει; Είναι η κοσμοθεωρία που πρεσβεύει ο Ελληνισμός, είναι οι αξίες μας που φωτίζουν διαχρονικά όλο τον κόσμο: δημοκρατία, ισότητα, ανθρωπισμός.

Τι είναι αυτό που φοβόμαστε; Ότι η απόδοση ιθαγένειας στους νόμιμους μετανάστες και τα παιδιά τους θα προκαλέσει τριγμούς στην εθνική συνοχή; Ότι νοθεύεται η εθνική ταυτότητά μας; Ότι γίνεται ασαφές τι σημαίνει να είσαι Έλληνας;

Μα τόσο λίγο πιστεύουμε στη δύναμη της Ελλάδας, στη δύναμη του Ελληνισμού ανά τους αιώνες, στη δύναμη των αξιών μας; Θα σας έλεγα ότι μεγαλύτερη αλλοίωση υφίσταται ο πολιτισμός μας από τις 4 και 5 ώρες που βλέπουμε όλοι μας και ιδιαίτερα τα παιδιά μας ξένες ταινίες στην τηλεόραση, κάθε μέρα στο σπίτι μας.

Τώρα, επιδιώκουμε με την ορθολογική ένταξη των μεταναστών, εκείνων που νόμιμα ζουν στη χώρα μας, να μεγαλώσουμε τη δύναμή μας, να κάνουμε και άλλους πρεσβευτές του Ελληνισμού, να ενισχύσουμε την παρουσία του Ελληνισμού στην Ελλάδα και διεθνώς. Εμείς θέλουμε να ορίζουμε τη σημασία, την υπερηφάνεια και τη μοναδικότητα του να είσαι Έλληνας από το τι είμαστε εμείς, και όχι από το τι δεν είναι οι άλλοι.

Με το προσχέδιο νόμου που κατέθεσε ο Υπουργός Εσωτερικών, όπως δεσμευθήκαμε προεκλογικά και ανακοινώσαμε - και μάλιστα, καταθέσαμε νομοσχέδιο και ως αντιπολίτευση, εδώ και χρόνια - δίνουμε προοπτική στους μετανάστες που ζουν μακροχρόνια στη χώρα μας. Δεν υπάρχει βέβαια εδώ μαύρο και άσπρο. Δεν υπάρχουν τέλειες λύσεις. Υπάρχουν καλύτερες και υπάρχουν χειρότερες λύσεις.

Θεωρούμε ότι αυτό το νομοσχέδιο μας δίνει την ευκαιρία να σχεδιάσουμε ένα μέλλον ομαλότητας, ασφάλειας και συνοχής. Θεωρούμε ότι ανοίγει και νέες δυνατότητες: Έλληνας ινδικής καταγωγής, Έλληνας αλβανικής καταγωγής, Έλληνας φιλιππινέζικης καταγωγής, Έλληνας ουκρανικής καταγωγής και ούτω καθ' εξής, όλοι περήφανοι για την ελληνική τους ιθαγένεια.

Με την πρότασή μας βάζουμε τέλος στην αδιαφάνεια, διότι υπήρχε πλήρης αδιαφάνεια, και στην πλήρη απουσία λογοδοσίας που κυριαρχεί με το σημερινό καθεστώς στο Δίκαιο της ιθαγένειας της χώρας μας. Η απονομή ιθαγένειας είχε καταντήσει, δυστυχώς, και αυτή, να είναι ρουσφετολογικό προνόμιο. Αντικείμενο πολλές φορές ακόμα και χρηματισμού.

Αγκαλιάζουμε τα παιδιά των μεταναστών που γεννήθηκαν στην Ελλάδα και μεγάλωσαν μέσα στο ελληνικό σχολείο. Δίνουμε με σύνεση στους γονείς τους τη δυνατότητα απόκτησης ιθαγένειας με πολιτογράφηση. Καθιερώνουμε αντικειμενικές και ελέγξιμες προϋποθέσεις, που διασφαλίζουν την ομαλή συμβίωσή μας ως συμπολιτών.

Ταυτόχρονα, κλείνουμε μια σοβαρή εκκρεμότητα, που από ατολμία άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση, και δημιουργούμε το βήμα για την πολιτική συμμετοχή των μεταναστών. Απονέμουμε σε όσους ζουν πολύ καιρό και νόμιμα στη χώρα, δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι στις δημοτικές εκλογές.

Ξέρετε καλά ότι ούτε δογματικοί είμαστε, ούτε προχωράμε με κλειστά αυτιά. Είπαμε, γόνιμος διάλογος εντός και εκτός Βουλής, και το εννοούσαμε. Και θέλω να ευχαριστήσω όλους όσοι κατέθεσαν προτάσεις. Ενσωματώσαμε στο νομοσχέδιο χρήσιμες σκέψεις και από τη δημόσια διαβούλευση, και από τα άλλα κόμματα - το αναγνωρίζω - ανεξάρτητα από το πού προέρχονταν.

Μοναδικό μας κριτήριο είναι η βελτίωσή μας, η βελτίωση κάθε πολιτικής μας. Όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ένα ευαίσθητο θέμα που αφορά σε ανθρώπινες ψυχές, δεν νοείται να γίνεται αντικείμενο σκόπιμης παραπληροφόρησης. Δεν συγχέουμε κ. Παυλόπουλε, όπως διατείνεστε, τη μεταναστευτική πολιτική με την πολιτική ιθαγένειας, επιχειρώντας να λύσουμε το μεταναστευτικό πρόβλημα με την αθρόα απονομή ελληνικής ιθαγένειας.

Λυπάμαι, αλλά από την αρχή έχουμε ξεκαθαρίσει ότι το νομοσχέδιο αφορά τους νόμιμους. Ο νέος νόμος ασχολείται αποκλειστικά με μια διαδικασία πολιτογράφησης των νόμιμων μεταναστών, την πρόσβαση τους δηλαδή σε μια σειρά από δικαιώματα και βέβαια υποχρεώσεις. Και μάλιστα, όσον αφορά την παράνομη μετανάστευση, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έρχεται να ενδυναμώσει την πολιτική μας για την αποτροπή της.

Κανένας μετανάστης χωρίς νόμιμα χαρτιά δεν μπορεί να πάρει ιθαγένεια. Επίσης, για ν' αποκτήσει ένα παιδί την ελληνική ιθαγένεια, πρέπει οι γονείς του να διαμένουν νόμιμα στη χώρα. Ξέρετε τι μήνυμα στέλνουμε; Ότι δεν έχει νόημα να έρθει κάποιος στην Ελλάδα σήμερα παράνομα, ελπίζοντας σε νόμιμη παραμονή, μέσω της απονομής ιθαγένειας στο παιδί που θα κάνει. Αυτό δεν σημαίνει ότι η πολιτεία αρνείται σε όσους δεν έχουν χαρτιά, ότι έχουν ανθρώπινα δικαιώματα και ότι μπορεί να χρειάζονται βοήθεια, ιδιαίτερα οι πρόσφυγες.

Δίνει όμως ένα ξεκάθαρο σήμα: Την ελληνική ιθαγένεια, την προσφέρουμε μόνο σε όσους έμπρακτα δείχνουν σεβασμό στους νόμους μας, επιλέγοντας, εφόσον δεν εξαναγκάζονται να παρανομήσουν, το δρόμο της νομιμότητας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η πολιτική μας για τη μετανάστευση, ούτε αρχίζει ούτε τελειώνει με το νομοσχέδιο για την ιθαγένεια. Εφαρμόζουμε παράλληλα συγκεκριμένο σχέδιο προστασίας των συνόρων μας. Βάζουμε τέλος στην εκτεταμένη ανομία που και στον τομέα της μετανάστευσης ήταν κυρίαρχη στη χώρα.

Είπαμε και ξαναλέμε: μηδενική ανοχή στο δουλεμπόριο ανθρωπίνων ψυχών. Οι δυνατότητες των ευρωπαϊκών κρατών, προφανώς και της Ελλάδας, για υποδοχή και ενσωμάτωση τόσο μεγάλων σε αριθμό ανθρώπινων ροών, είναι πεπερασμένες. Αντικειμενικά, η γεωγραφική μας θέση είναι από μόνη της ένα κίνητρο για να εισέλθουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση χιλιάδες μετανάστες που ξεκινούν από τη Μέση Ανατολή, την Ασία και την Αφρική.

Περίπου το 70% της παράνομης μετανάστευσης στα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης, εκδηλώθηκε στην Ελλάδα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν όλοι μας ότι το να σφραγίσουμε τα σύνορά μας σε όλους εκείνους που εμπορεύονται ζωές και όνειρα συνανθρώπων μας, αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Καταλαβαίνουμε επίσης ότι η αντιμετώπιση των παράνομων μεταναστευτικών ροών, των παράνομων κυκλωμάτων, είναι υπόθεση όλης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Χρειαζόμαστε υποστήριξη τόσο στην προσπάθεια φύλαξης των συνόρων μας, όσο και βοήθεια προκειμένου να καταστεί η Τουρκία - που μέχρι σήμερα δεν τηρεί τις διμερείς υποχρεώσεις της για την επανεισδοχή των παράνομων μεταναστών - πραγματικός εταίρος στον αγώνα κατά της παράνομης ροής μεταναστών.

Γι' αυτό και προχωράμε με συγκεκριμένα βήματα. Δημιουργούμε ειδικό Τμήμα Δίωξης των διακινητών παράνομων μεταναστών στη νέα Υπηρεσία Καταπολέμησης Οργανωμένου Εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ. και αντίστοιχα στο Λιμενικό Σώμα. Με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προμηθευόμαστε όλο τον απαραίτητο τεχνικό εξοπλισμό για τον εντοπισμό παράνομων μεταναστών και τον τοποθετούμε στα λιμάνια της χώρας και στα χερσαία σύνορα που είναι τόποι διέλευσης.

Σφραγίζουμε τις εξόδους της χώρας προς την Ευρώπη, καθιστώντας έτσι τη χώρα μη ελκυστικό διαμετακομιστικό κέντρο. Έχουμε επίσης ενισχύσει τη διακλαδική συνεργασία ΕΛ.ΑΣ. και Λιμενικού Σώματος, τόσο σε στρατηγικό και επιχειρησιακό επίπεδο, όσο κυρίως και στο σκέλος της ανταλλαγής πληροφοριών, με στόχο την αποτροπή εισόδου και την εξάρθρωση κυκλωμάτων διακίνησης και πλαστογράφων.

Συνεργαζόμαστε , τέλος, άψογα με την Frontex. Και εδώ θέλω να αναφερθώ και σε μια μεγάλη διπλωματική επιτυχία της χώρας μας: ο πρώτος περιφερειακός βραχίονας του Οργανισμού σύντομα εγκαθίσταται στον Πειραιά, ενισχύοντας επιχειρησιακά, πολιτικά και οικονομικά την προσπάθεια της χώρας να προστατεύσει τα σύνορά της από τα οργανωμένα κυκλώματα διακίνησης ανθρώπων.

Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας θα είναι εδώ, θα συνεπικουρούν και ταυτόχρονα θα έχουν άμεση εικόνα του προβλήματος, που σε τελική ανάλυση αφορά και τους ίδιους, γεγονός για το οποίο εδώ και μήνες καταβάλλουμε προσπάθειες για να τους πείσουμε να το κατανοήσουν.

Από την άλλη, αλλάζουμε την πολιτική ασύλου. Μια χώρα που έζησε την προσφυγιά στο πετσί της, είναι απαράδεκτο να διασύρεται διεθνώς, να δέχεται κριτική από την Ύπατη Αρμοστεία μέχρι το Συμβούλιο της Ευρώπης, ότι δεν παρέχει πρόσβαση σε ένα αποτελεσματικό σύστημα ασύλου.

Δημιουργούμε νέα Υπηρεσία Ασύλου, ανεξάρτητη, η οποία πιστεύουμε ότι θα είναι έτοιμη ως τον Ιούνιο, ώστε να υπάρχει νέα νομοθεσία.

Παράλληλα, κλείνουμε τα κολαστήρια ψυχών, όπως αυτό της Παγανής και δημιουργούμε σύγχρονα screening centers, κέντρα διάγνωσης, σαν αυτό που θα κατασκευαστεί στην Ουτζά της Μυτιλήνης, ώστε να εξετάζονται με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα τα αιτήματα παροχής ασύλου μέσα σε ένα εξάμηνο, έτσι ώστε αυτοί που πραγματικά έχουν ανάγκη από προστασία να μην θυματοποιούνται, να μην γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από διάφορους διακινητές και η χώρα να μην οδηγείται σε συνεχείς καταδίκες. Θέλουμε να είμαστε μια χώρα, η οποία να διαχειρίζεται τους ανθρώπους με αξιοπρέπεια και με σεβασμό προς την προσωπικότητά τους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με το σύνολο της πολιτικής μας για τη μετανάστευση, πάμε σε μια Ελλάδα που προστατεύει και σέβεται τον εαυτό της, που έχει διασφαλισμένη και την κοινωνική ειρήνη και την ασφάλεια των πολιτών.

Και επειδή ακούω να χρησιμοποιείται πολύ το σύνθημα του αείμνηστου Ανδρέα Παπανδρέου, «η Ελλάδα ανήκει στους Έλληνες», με τρόπο που παραποιεί βάναυσα την έννοια που έδινε ο ίδιος, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι όντως, η Ελλάδα ανήκει στους Έλληνες. Ποιοι δικαιούνται όμως να είναι Έλληνες; Μόνο όσοι γεννήθηκαν Έλληνες, ή και όσοι βρίσκονται νόμιμα στη χώρα μας και την αισθάνονται πλέον ως πατρίδα τους; Όσοι ζουν μαζί μας, πάνε στα ίδια σχολεία μαζί μας, σπουδάζουν, δουλεύουν, προσφέρουν στον τόπο, θέλουν και αισθάνονται περήφανοι να λέγονται Έλληνες.

Και να θυμίσω βέβαια ότι ο Ανδρέας Παπανδρέου είχε στερηθεί της ελληνικής υπηκοότητας, διότι πάλευε για τη δημοκρατία και έπρεπε να πάρει νορβηγική υπηκοότητα, για να μπορεί να κινείται και να παλεύει ενάντια στη δικτατορία.

Προφανώς, δεν μιλάμε γι΄ αυτή την Ελλάδα. Για εμάς, η απάντηση είναι σαφής: Έλληνας, και γεννιέσαι, και γίνεσαι. Όπως συνέβαινε διαχρονικά στην ιστορία του Ελληνισμού. Και εγώ υπήρξα μετανάστης, υπήρξα και πρόσφυγας, έστω και αν δεν έζησα φρικτές καταστάσεις εμπορίας και ευτελισμού, όπως πολλοί από αυτούς που σήμερα φτάνουν στα σύνορά μας.

Η προσωπική απόφαση να αποκτήσεις μια άλλη υπηκοότητα, μια άλλη ιθαγένεια, είναι σημαδιακή στη ζωή κάθε ανθρώπου. Είμαι προσωπικά μάρτυρας ατέρμονων και δύσκολων προβληματισμών Ελλήνων μεταναστών, που τελικά αποφάσισαν να αποκτήσουν μια νέα ταυτότητα, μια νέα υπηκοότητα.

Και είμαι σίγουρος για την πλειοψηφία των μεταναστών, ιδιαίτερα πρώτης γενιάς, που θα ζητήσει ελληνική ιθαγένεια, η απόφαση θα είναι μια συνειδητή επιλογή, όχι τυχαία, να συνδέσουν την τύχη και το μέλλον τους με το ελληνικό έθνος. Και θα με θυμηθείτε. Με το έργο τους, με την πρωτοβουλία τους, με τη δημιουργικότητά τους, με την πρόσθετη γνώση που φέρνουν από την παλιά τους πατρίδα, με την αυτοθυσία τους για την Ελλάδα, θα γράψουν και αυτοί ιστορία, για την οποία όλοι οι Έλληνες θα είμαστε υπερήφανοι.

Για την Ελλάδα της ανάπτυξης που δεν φοβάται να αλλάζει, που τολμά να κοιτάζει κατάματα το μέλλον και να ανοίγει νέους ορίζοντες.

Σας ευχαριστώ.



ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ

ΓΙΩΡΓΟΥ Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

ΣΤΗΝ ΠΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΔΙΑΤΑΞΕΩΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΛΛΟΔΑΠΟΥΣ

ΚΑΙ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Πρώτα απ' όλα, για το δημοψήφισμα, θέλω να σας θυμίσω ότι το ΠΑΣΟΚ, και το 2007 και το 2009, εξέθεσε τις προτάσεις του ενώπιον του Ελληνικού λαού ακριβώς για το θέμα της ιθαγένειας, της πολιτογράφησης και γενικότερα των μεταναστών, με λεπτομέρεια, όπως καταθέσαμε προτάσεις και στη Βουλή.

Είμαστε και δεσμευμένοι και συνεπείς στις προεκλογικές αποφάσεις μας αλλά και τελικά στις αποφάσεις της πλειοψηφίας, την οποία μας έδωσε ο Ελληνικός λαός.

Δεύτερον, προφανώς ακόμα κι εσείς, ο ΛΑΟΣ, συμφωνείτε στην πολιτογράφηση μη Ελλήνων. Δεν άκουσα να διαφωνείτε σ' αυτό. Άρα σ' ένα θέμα αρχής συμφωνείτε. Προς τι λοιπόν το δημοψήφισμα; Περισσότερο πρέπει να δούμε τις συγκεκριμένες ρήτρες αυτού του νομοσχεδίου, παρά να μιλήσουμε για ένα δημοψήφισμα με το οποίο ούτως ή άλλως εγώ θα ήμουν αντίθετος, αν λέγατε να άρουμε κάθε δυνατότητα οποιουδήποτε μη Έλληνα να πολιτογραφηθεί.

Αυτό θα ήταν πράγματι υστέρηση βασικού δικαιώματος ενός ανθρώπου που γεννιέται, μεγαλώνει και ζει εδώ. Άρα λοιπόν, ελάτε στη συζήτηση για το νομοσχέδιο.

Εμείς ακούσαμε ακόμα και δικές σας φωνές, αλλά και άλλων όταν ήταν λογικές και εποικοδομητικές. Δεν ακούμε ακρότητες και μη ρεαλιστικές σκέψεις.

Κυρίες και κύριοι,

Δεν θα μπω στη λεπτομέρεια του νόμου, ούτως ή άλλως, και ο Υπουργός Εσωτερικών αναφέρθηκε σε μερικές απ' αυτές τις πτυχές, και θα έχουμε την ευκαιρία ως Κοινοβούλιο να συζητήσουμε και στην Ολομέλεια αυτό το νόμο.

Θέλω όμως να απαντήσω σε μερικά από τα θέματα που θέσατε. Πρώτα απ' όλα, άκουσα ότι ανοίγουμε ένα θέμα. Σας ρωτώ: Το θέμα δεν υπάρχει; Το ζήτημα των μεταναστών στη χώρα μας δεν υπάρχει και το ανοίγουμε εμείς; Εμείς ερχόμαστε για να κλείσουμε ένα ζοφερό ζήτημα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, που δεν μπόρεσαν δικές σας κυβερνήσεις ν' αντιμετωπίσουν. Μάλιστα, ένα σοβαρό και δύσκολο πρόβλημα που δημιουργεί ακριβώς η έλλειψη πολιτικής βούλησης.

Όλοι αναγνωρίζουμε ότι είναι δύσκολο πρόβλημα. Δεν υπάρχουν μαύρες και άσπρες πτυχές. Είναι δύσκολο και πολυσύνθετο. Αλλά εμείς λέμε ναι, θα το λύσουμε, για να μη δημιουργηθούν νέα κοινωνικά προβλήματα, φοβίες, ανομία, εγκληματικότητα, κοινωνική αναταραχή, η οποία δεν είναι αποτέλεσμα των μεταναστών, αλλά της έλλειψης βούλησης να ρυθμίσουμε επιτέλους μερικά ζητήματα σ' αυτή τη χώρα.

Όπως και πολλά άλλα θέματα, δυστυχώς, είχαμε αδυναμία να ρυθμίσουμε, έτσι και αυτό. Βάζουμε πολύ εύκολα το κεφάλι στην άμμο, αντί να παίρνουμε δύσκολες αποφάσεις. Αυτό προφανώς προτείνουν κάποια κόμματα της Αντιπολίτευσης. Να βάλουμε το κεφάλι στην άμμο. Ν' αφήσουμε ως έχουν τα πράγματα, σα να ήταν ρόδινα σ' αυτό τον τομέα.

Αδράνεια. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Τα προβλήματα θα μεγαλώσουν, θα βρεθεί η χώρα μας στο έλεος καταστάσεων ακόμα χειρότερης λαθρεμπορίας ανθρώπινων ψυχών, σε κοινωνικά φαινόμενα σύγκρουσης και πόλωσης, ενώ η αξιοπιστία μας διεθνώς θα δεχθεί ένα ακόμα χτύπημα. Αυτό είναι που θέλετε; Διότι αυτά που λέτε δεν ευσταθούν.

Εμείς έχουμε μια πολιτική με τρεις πτυχές. Πρώτα απ' όλα, ναι, θα ενδυναμώσουμε, όπως είπε και ο κ. Χρυσοχοϊδης, την προστασία των συνόρων μας. Είναι μέρος της πολιτικής μας. Ήταν ανοιχτά, ήταν ξέφραγο αμπέλι.

Δεύτερον, βάζουμε διαδικασίες, σοβαρές, αντικειμενικές και ελέγξιμες για το θέμα της ιθαγένειας, αλλά βεβαίως και γενικότερα για το θέμα της μετανάστευσης. Να ξέρουμε ποιους θέλουμε. Να υπάρχει πολιτική, πολύ σωστά ειπώθηκε. Ποιους πληθυσμούς, ποια χαρακτηριστικά, από ποιες χώρες, ποια επαγγέλματα.

Δεν είχε υπάρξει τέτοια πολιτική. Διότι μπορεί πράγματι να χρειαστεί ο τόπος ανθρώπους με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Να υπάρχει λοιπόν μια σοβαρή μεταναστευτική πολιτική.

Τρίτον, μέσω Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάνουμε προσπάθειες ώστε να υπάρξει μια κοινή αντιμετώπιση αυτού του μεγάλου θέματος. Και βεβαίως, απέναντι και στην Τουρκία. Και να σας διορθώσω κ. Σαμαρά, δεν ήταν η δική σας κυβέρνηση. Εγώ ήμουν αυτός, ο οποίος ως Υπουργός Εξωτερικών, από την πρώτη στιγμή, στην πρώτη μου επιστολή προς τον κ. Τζεμ, έθεσα το θέμα της μετανάστευσης - λαθρομετανάστευσης. Και εμείς ήμασταν η κυβέρνηση που υπέγραψε αυτή τη διμερή συμφωνία.

Μάλιστα, κατορθώσαμε σ' ένα σημαντικό βαθμό εκείνα τα χρόνια, να περιορίσουμε την παράνομη μετανάστευση προς τη χώρα μας μέσω Τουρκίας και το καταφέραμε με την επαναπροώθηση σημαντικού ποσοστού αυτών που έρχονταν χωρίς χαρτιά στα νησιά μας και στον Έβρο. Εσείς ξεχάσατε αυτή τη διμερή συμφωνία, η οποία βεβαίως θα μπει επί τάπητος στη συζήτηση που θα έχω και με τον κ. Ερντογάν.

Μας κατηγορήσατε ότι είμαστε χαλαροί. Για να δούμε ποιοι ήταν χαλαροί, κύριοι συνάδελφοι του ελληνικού Κοινοβουλίου. Θα σας διαβάσω τρεις περιπτώσεις μεταναστών που πολιτογραφήθηκαν ως Έλληνες, τα κριτήρια τα οποία υπήρχαν και τις αποφάσεις τις οποίες εσείς πήρατε το 2008 και τους πολιτογραφήσατε.

Για να δούμε, με το νόμο που λέτε να μην αλλάξει, ποιες είναι οι διαδικασίες που εσείς θεσπίσατε στην πράξη.

Έχει μουσουλμανικό θρήσκευμα - δεν θα πω ονόματα διότι υπάρχει ζήτημα προστασίας προσωπικών δεδομένων - αυτός που έκανε αίτηση, είναι από την Αίγυπτο, παντρεύτηκε Ελληνίδα υπήκοο, δεν απέκτησε τέκνα. Αυτά αναφέρει ο εισηγητής στην Επιτροπή, η οποία εισηγείται για το αν θα πάρει ή όχι την ελληνική ιθαγένεια. Ομιλεί μέτρια την ελληνική γλώσσα, δεν απάντησε σε καμία από τις ερωτήσεις γεωγραφίας και ελληνικής ιστορίας που του τέθηκαν, δεν γνωρίζει γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας, εθνικές επετείους, θρησκευτικές εορτές, δεν ανέφερε τον αριθμό των αιρετών αντιπροσώπων του εκλογικού Σώματος του ελληνικού Κοινοβουλίου, δεν ξέρει το πολίτευμα της χώρας, δεν μπόρεσε να μιλήσει για τους τύπους των εκλογών και δεν γνωρίζει τον εθνικό μας ύμνο. Γενικότερα, δεν διαπιστώθηκε η επαφή του με τη σημερινή ελληνική πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα. Η Επιτροπή εισηγείται αρνητικά για την πολιτογράφησή του. Απόφαση του Υφυπουργού Εσωτερικών: αποδεχόμαστε την αίτηση πολιτογράφησης του αλλογενούς αλλοδαπού για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας.

Το καταθέτω στα πρακτικά. Δεν υπάρχει όνομα, δεν θα δώσουμε όνομα. Μπορείτε να το βρείτε στα αρχεία αν θέλετε .

Γεννήθηκε στην Ιορδανία το '78, πρεσβεύει το ισλαμικό θρήσκευμα. Παντρεμένος με Ελληνίδα, με ένα παιδί. Ομιλεί καλά την ελληνική γλώσσα, απάντησε σε ερωτήσεις γεωγραφίας, ελληνικής ιστορίας που του τέθηκαν. Απαρίθμησε μεγάλες ελληνικές πόλεις, πελάγη, νησιωτικά συμπλέγματα, κατονόμασε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αναφέρθηκε στους τύπους των εκλογών, γνωρίζει τον αριθμό των αιρετών αντιπροσώπων του εκλογικού σώματος, κατονόμασε τους μεγάλους νομπελίστες ποιητές, γνωρίζει για την ηγετική φυσιογνωμία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ανέφερε τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή, την Κάθοδο των Αχαιών, των Δωριέων κλπ. Η Επιτροπή εισηγείται θετικά για την πολιτογράφησή του. Και πράγματι δέχεται ο Υφυπουργός, παρότι όμως ο συγκεκριμένος μετανάστης δεν είχε δικαίωμα, διότι ήταν μόνο 1,5 χρόνο στην Ελλάδα, ενώ ο νόμος λέει ότι έπρεπε να είναι εδώ το λιγότερο 3 χρόνια εάν έχει παντρευτεί, για να πάρει την ελληνική υπηκοότητα. Και αυτό το καταθέτω.

Γεννήθηκε στην Αλβανία, έχει αλβανική ιθαγένεια και ελληνική καταγωγή. Δεν διευκρινίζει αν ο τόπος κύριας διαμονής του είναι η Ελλάδα ή η Αλβανία. Λέει ότι η σύζυγός του και η κόρη του διαμένουν στην Καβάλα. Δεν απάντησε στις ερωτήσεις που του τέθηκαν, ειδικότερα δεν γνωρίζει τον εθνικό ύμνο, δεν είναι εξοικειωμένος με τη διοικητική γεωγραφική διαίρεση της χώρας, δεν γνώριζε επ' ακριβώς το γεωγραφικό διαμέρισμα στο οποίο υπάγεται η πόλη της Καβάλας, όπου ζούσε και η γυναίκα του υποτίθεται, ούτε και νομούς του γεωγραφικού διαμερίσματος Μακεδονίας. Δεν έχει προσαρμοστεί στην ελληνική πραγματικότητα, δεν έχει αποκτήσει ισχυρούς δεσμούς με τη χώρα. Η Επιτροπή εισηγείται αρνητικά για την πολιτογράφηση. Ο Υφυπουργός αποδέχεται την αίτηση πολιτογράφησης του ομογενούς αλλοδαπού υπό τα στοιχεία κλπ.

Κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης,

Μας κατηγορήσατε για χαλαρότητα. Χαλαρότητα είχατε εσείς, ανομία είχατε εσείς, ρουσφετολογική πολιτική είχατε εσείς, αυθαιρεσία είχατε εσείς.

Ναι κ. Σαμαρά, ναι στην ομαλότητα, ναι στα σοβαρά κριτήρια, ναι στην ελληνικότητα.

Ποιος έστειλε το μήνυμα για χαλαρές διαδικασίες κ. Σαμαρά και το '92 και τα τελευταία χρόνια σε αυτή τη χώρα; Η Νέα Δημοκρατία.

Εμείς μιλάμε για ευνομία. Συμφωνείτε, το καταλαβαίνω, θεωρητικά συμφωνείτε και εσείς για την ευνομία. Απλώς δεν την εφαρμόσατε ποτέ και πουθενά. Σε κανέναν τομέα της Δημόσιας Διοίκησης. Ανομία, αυθαιρεσία παντού. Πόσο μάλλον στο θέμα των μεταναστών, όπου βεβαίως ήταν πολύ εύκολη η ανομία και η αυθαιρεσία.

Γι' αυτό έχει γίνει η Ελλάδα ξέφραγο αμπέλι. Και αν ήταν όλα καλά, γιατί δεν λειτούργησαν οι πολιτικές σας;

Ένα δεύτερο θέμα, κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και άλλων αντιπολιτευτικών κομμάτων, είναι ότι δεν μιλάμε προφανώς για μαζική νομιμοποίηση μεταναστών. Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα στο νομοσχέδιο που έχουμε καταθέσει. Δεν έχουμε μιλήσει γι' αυτό το θέμα. Δεν μιλάμε για την πολιτογράφηση εκείνων που δεν έχουν νόμιμα χαρτιά.

Πού το ακούσατε; Γιατί το λέτε; Γιατί το επαναλαμβάνετε; Για να φοβίσετε τον κόσμο; Για να δημιουργήσετε ψευτοδιλήμματα; Για να διχάσετε εσείς την ελληνική κοινωνία, όταν δεν είναι αυτό που εμείς προτείνουμε; Μην παίζετε λοιπόν με την αλήθεια. Εμείς μιλάμε για ευνομία. Να μπει τέλος στην ανομία.

Άκουσα ότι με την απόδοση της ιθαγένειας θα τους κουβαλάμε στους ώμους μας, στην πλάτη μας. Αυτή τη στιγμή, μάλλον αυτοί κουβαλούν σημαντικό μέρος της ελληνικής οικονομίας στη δική τους πλάτη. Ευνομία ξέρετε τι σημαίνει; Να πληρώνουν οι μετανάστες τα ασφαλιστικά ταμεία, να πληρώνουν τους φόρους τους, να εκπληρώνουν στρατιωτικές υποχρεώσεις.

Ευνομία σημαίνει και κάτι ακόμη. Πρώτα απ' όλα, πράγματι, να διαχωρίσουμε εκείνους που νόμιμα ζουν και εργάζονται στη χώρα, από εκείνους που δεν έχουν το δικαίωμα. Γιατί ξέρετε τι γίνεται; Ο εργοδότης, όταν παίρνει λαθρομετανάστες, δεν πιέζει μόνο τον άλλο μετανάστη, ο οποίος είναι νόμιμος, αλλά και τον ίδιο τον Έλληνα εργαζόμενο. Τον πιέζει, διότι παίρνει τον λαθρομετανάστη και δεν τηρεί τους νόμους και άρα τις υποχρεώσεις απέναντι στον εργαζόμενο, δεν πληρώνει εισφορές, δεν πληρώνει υπερωρίες, δεν έχει σωστές συνθήκες εργασίας. Αυτό νομίζετε ότι βοηθάει την ελληνική οικονομία; Σαφώς δεν βοηθάει τον Έλληνα εργαζόμενο, ο οποίος αναγκάζεται να δουλέψει με τις ίδιες συνθήκες. Γι΄ αυτό μιλάμε για ευνομία.

Το ίδιο ισχύει και για την «κουρελού». Μα μόνο ξένοι είναι εκείνοι που «απλώνουν την κουρελού»; Είναι και Έλληνες αυτοί που φοροδιαφεύγουν.

Για τις φυλακές. Θα σας πω την προσωπική μου εμπειρία, πηγαίνοντας στο Αγαθονήσι και σε ένα Αστυνομικό Τμήμα στην Κυψέλη. Και θα σας το πω όπως μου το διηγήθηκαν. Μπαίνουν λαθρομετανάστες και τους πιάνει η αστυνομία. Ζητούν πολιτικό άσυλο πολλοί από αυτούς. Ξέρετε ποιο είναι το ποσοστό των αιτούντων που παίρνει πολιτικό άσυλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Μέσος όρος, 35%. Όχι 35% όλων των λαθρομεταναστών, 35% των αιτούντων παίρνει άσυλο κατά μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στην Ελλάδα, πόσοι από τους αιτούντες παίρνουν πολιτικό άσυλο; 0,5%. Όμως τι τους κάνουμε αυτούς; Ξέρετε τι τους κάνουμε; Τους δίνουμε ένα χαρτί και τους λέμε «σε δυο εβδομάδες πρέπει να φύγετε». Προφανώς δεν φεύγουν, γυρνούν ανά την Ελλάδα ως ημιπαράνομοι και κάποια στιγμή εκεί όπου δουλεύουν, εκεί όπου ζουν, τους πιάνει η Αστυνομία, όπως έγινε στην Κυψέλη όπου είχα πάει, ή επειδή δεν έχουν πληρώσει το νοίκι, τους αναφέρει στην Αστυνομία ο ιδιοκτήτης της πολυκατοικίας, ο οποίος τους εκμεταλλεύεται ακριβώς λόγω αυτής της ανομίας, τους βάζει 10 -10 στο δωμάτιο για να παίρνει τα χρήματα και τους πηγαίνει στην τοπική Αστυνομία.

Πήγα λοιπόν κι εγώ στο Αστυνομικό Τμήμα της Κυψέλης, όπου ήταν υπεύθυνη μια γυναίκα Αστυνομικός και τη ρωτάω «πώς είναι τα πράγματα εδώ;», «έχετε κρατούμενους;». Μου απαντά «ναι, έχουμε γεμίσει, έχουμε 20 κρατούμενους, δεν υπάρχει χώρος για άλλους». Λέω «τι είναι;». «Λαθρομετανάστες». «Τι τους κάνετε;». «Τους πιάσαμε, δεν είχαν χαρτιά». «Και μετά τι τους κάνετε;». «Τους κρατάμε δυο μήνες και μετά τους αφήνουμε».

Αυτή είναι η ευνομία στη χώρα μας; Αυτούς τους ανθρώπους που έρχονται στα σύνορά μας, ήταν καλύτερο να τους πούμε «σας πηγαίνουμε στην πατρίδα σας» εφόσον δεν τους δίνουμε πολιτικό άσυλο, παρά να τους έχουμε να γυρίζουν ανά την Ελλάδα και μετά να λέμε ότι φταίνε οι μετανάστες για την ανομία στη χώρα μας.

Μήπως και η φυματίωση ή οι διάφορες ασθένειες δεν είναι ένα αποτέλεσμα αυτής της ανομίας; Δηλαδή το να μη μπορούν να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, αλλά και να μην ελέγχονται από την ίδια την πολιτεία αυτές οι καταστάσεις; Διότι ξέρουμε, ότι όπου υπάρχει ανομία, όπου υπάρχει παρανομία, υπάρχει ΑΙDS, ναρκωτικά, ηπατίτιδα και φυματίωση.

Άρα λοιπόν εμείς μιλάμε για ευνομία.

Βέβαια, δεν λύνονται όλα μ' αυτό το νομοσχέδιο. Γιατί δεν μιλάμε μόνο για το θέμα των νόμιμων μεταναστών, μιλάμε βεβαίως και για ένα μεγάλο θέμα που έχει η χώρα μας, αυτό των πολλών παράνομων μεταναστών. Αλλά λέμε να βάλουμε επιτέλους μια τάξη.

Δικαίωμα ψήφου για τους Έλληνες του εξωτερικού. Δεν είναι αλήθεια ότι δεν έχουν δικαίωμα ψήφου οι Έλληνες του εξωτερικού. Όλοι οι Έλληνες που έχουν ελληνική ιθαγένεια, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, έχουν δικαίωμα ψήφου. Ποιο είναι το ερώτημα; Γι' αυτό σας λέω, μη λέτε πράγματα που δεν ευσταθούν. Όλοι έχουν δικαίωμα ψήφου!

Ποιο είναι το πρόβλημα: Θα μπορέσουν να το ασκήσουν; Πράγματι, αυτό είναι ένα ζήτημα. Εσείς λέτε ψέματα ότι δεν έχουν δικαίωμα ψήφου. Έχουν δικαίωμα ψήφου. Και πάρα πολλοί απ' την Ευρώπη έρχονται και ψηφίζουν στην Ελλάδα. Άρα λοιπόν, δύο είναι τα ερωτήματα:

Πρώτον, η επιστολική ψήφος. Δεύτερον, ποια θα είναι η αντιπροσώπευσή τους. Θα είναι μέσω των τοπικών βουλευτών σε κάθε νομό; Δηλαδή θα ψηφίζουν για τους τοπικούς βουλευτές; Ή θα ψηφίζουν για έναν αριθμό βουλευτών, όπως είναι το Επικρατείας, το οποίο εμείς προτείνουμε; Και εκεί έχουμε διαφορές.

Ας καθίσουμε λοιπόν κάτω και ας συμφωνήσουμε στο σύστημα, για να βρούμε τον καλύτερο τρόπο. Και βεβαίως, πρώτοι εμείς, και εγώ, αλλά και ο Ανδρέας Παπανδρέου μίλησε για το δικαίωμα των Ελλήνων του εξωτερικού να ψηφίζουν.

Ψήφος των μεταναστών στις Δημοτικές εκλογές. Άκουσα πολλά εναντίον αυτής της πρότασης, αλλά δεν ξέρω κ. Σαμαρά αν ξέρετε ότι ήταν προγραμματική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας. Στην αναθεώρηση του 2006, 50 βουλευτές σας, της Νέας Δημοκρατίας, είχαν προτείνει να μπει και σχετική συνταγματική ρήτρα για τη δυνατότητα μεταναστών να ψηφίζουν στις δημοτικές εκλογές. Ο κ. Παυλόπουλος, αρμόδιος Υπουργός της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, είχε δεσμευτεί σχετικά, με σειρά από δημόσιες τοποθετήσεις και συνεντεύξεις, για συμμετοχή όχι μόνο στις Δημοτικές, αλλά και στις Νομαρχιακές εκλογές.

Άρα λοιπόν, αναρωτιέμαι ποια είναι τελικά η στάση σας. Είναι τόσο περίεργη η δική μας απόφαση, που συμφωνεί στο κάτω-κάτω με 50 βουλευτές του δικού σας κόμματος, οι οποίοι υποστηρίζουν αυτό το δικαίωμα, που δεν το απαγορεύει το ελληνικό Σύνταγμα και που υπάρχει και σε πολλές άλλες χώρες, το οποίο μάλιστα και για εσάς έχρηζε συνταγματικής προστασίας;

Κυρίες και κύριοι,

Θα κλείσω με δύο δηλώσεις που θεωρώ ότι πρέπει να τις εξάρει κανείς.

Η πρώτη είναι του Ιερόθεου Ναυπάκτου που λέει: «Η ανωτερότητα αποδεικνύεται από το κατά πόσον έχει τη δυνατότητα να αφομοιώνει δημιουργικά άλλους πολιτισμούς και παραδόσεις, χωρίς να αλλοιώνεται και να απο-εκπολιτίζεται ο ίδιος. Συχνά υποστηρίζουμε με επιχειρήματα ότι ο ελληνικός πολιτισμός έχει μεγάλη δύναμη, γονιμοποίησε άλλες παραδόσεις, όπως την ρωμαϊκή, άντεξε σε Τουρκοκρατία, Φραγκοκρατία κλπ. Οι ενδεχόμενες φοβίες δείχνουν ότι αμφιβάλλουμε για την δύναμη και την γονιμότητα του πολιτισμού μας.»

Η δεύτερη είναι του Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσόστομου: «Ο Ελληνισμός ποτέ δεν σκέφτηκε με κριτήρια αρίας φυλής να διαφυλάξει την φερεγγυότητα του ελληνικού πολιτισμού. Ο ελληνικός πολιτισμός έχει άλλα κριτήρια και άλλες αρχές, την ελευθερία του ανθρώπου και το σεβασμό στην αξιοπρέπεια του ανθρωπίνου προσώπου μέσα από τις οποίες αναδεικνύεται διαχρονικά».

Γι' αυτή την ελληνικότητα μιλάω. Γι' αυτή την ελληνικότητα, ήμουν και θα είμαι πάντα υπερήφανος. Για την Ελλάδα των αξιών.

Σας ευχαριστώ.


ΤΡΙΤΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ

ΓΙΩΡΓΟΥ Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

ΣΤΗΝ ΠΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΔΙΑΤΑΞΕΩΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΛΛΟΔΑΠΟΥΣ

ΚΑΙ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Δεν είχα σκοπό να τριτολογήσω αλλά υπάρχουν μερικά σημεία που χρήζουν απάντησης. Πρώτα από όλα, είναι μεγάλο λάθος να θέλουμε ένα διαφορετικό δόγμα, ή δόγματα ταυτισμένα με οποιαδήποτε πολιτική, πόσο μάλλον με τη βία συλλήβδην.

Φοβάμαι, θα έλεγα ξέρω, ότι υπάρχουν εκείνοι που χρησιμοποιούν τη θρησκεία. Και δεν αφορά μόνο τους Μουσουλμάνους. Χρησιμοποιούν τη θρησκεία ως πολιτικό όπλο ή ακόμα και για να δικαιολογήσουν βία. Και αυτό γίνεται, δυστυχώς, σε πολλές περιοχές της γης.

Εμείς πρέπει να καταδικάσουμε αυτή την αντίληψη, σεβόμενοι το δικαίωμα του κάθε πολίτη να πιστεύει αυτό που θέλει, χωρίς προκαταλήψεις για πιθανή έκνομη συμπεριφορά. Δεν έχει σχέση το ένα με το άλλο. Θα πρέπει ν' απελευθερώσουμε μάλιστα τους πολίτες από τέτοιου είδους ηγεσίες, που θέλουν να χρησιμοποιούν θρησκείες και σύμβολα για να μπορέσουν να προωθήσουν έκνομες καταστάσεις, βία και μισαλλοδοξία.

Όσο για τον Ντεμίρ - αυτός είναι ο ηγέτης των Πρασίνων της Γερμανίας, πράγματι τουρκικής καταγωγής, τον γνωρίζω καλά - να σας πω ότι είναι από τους πιο αξιόπιστους κριτές και επικριτές της Τουρκίας, ακριβώς λόγω της καταγωγής του.

Θέλω επίσης να σας θυμίσω ότι η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο σε μουσουλμανικό πληθυσμό, είναι μια χώρα που στην πλειοψηφία δεν αποτελείται από Μουσουλμάνους: η Ινδία. Έχει προβλήματα έξω από τα σύνορά της, που προέρχονται από γειτονικές χώρες, τρομοκράτες και λοιπά, αλλά δεν έχει προβλήματα με το μουσουλμανικό πληθυσμό εντός της χώρας, παρότι είναι εκατοντάδες εκατομμύρια.

Μίλησα γι' αυτό το θέμα με τους Ινδούς ηγέτες προχθές, για να ακούσω την άποψή τους και μου είπαν ότι δεν έχουν πρόβλημα, «διότι έχουμε πλήρη δημοκρατία, σεβόμαστε πλήρως τα δικαιώματά τους. Δεν αισθάνονται πολίτες β' κατηγορίας».

Είναι πάρα πολύ σημαντικό να προσέξουμε να μην εκπέμψουμε από αυτή την αίθουσα, εντυπώσεις που σηκώνουν διαχωριστικά τείχη, που δημιουργούν φοβίες και προκαταλήψεις, τα οποία θα πληρώσει η ελληνική κοινωνία. Είναι ανεύθυνες κουβέντες αυτές, που θα πληρώσει η ελληνική κοινωνία.

Σε ό,τι αφορά τους μετανάστες, την ένταξη των ξένων δια της ημετέρας παιδείας, βεβαίως συμφωνούμε κ. Σαμαρά. Παιδεία μεταναστών, 6 χρόνια σχολείο, ελληνικό σχολείο, εξετάσεις ελληνικής γλώσσας. Αυτό προβλέπει το νομοσχέδιο. Και βεβαίως, σεβασμό στο νόμο. Ο πολιτισμός του άλλου δεν σημαίνει να μπορείς να παρανομήσεις ή να δημιουργήσεις μια δική σου κοινότητα που έχει άλλους νόμους. Δεν είπαμε ποτέ κάτι τέτοιο. Άρα λοιπόν, μας κατηγορείτε αδίκως.

Σε ό,τι αφορά την εγκληματικότητα, είναι πολύ εύκολο και ανεύθυνο να ταυτίζουμε την εγκληματικότητα με το ξένο. Πρώτα απ' όλα, να ξέρετε ότι αυτοί που είναι στις διάφορες συμμορίες, συνήθως έχουν κάποιον Έλληνα ο οποίος είναι ο ηγέτης αυτής της συμμορίας, ο οποίος τους αξιοποιεί, τους εκμεταλλεύεται ακριβώς επειδή έχουν ανάγκη.

Θέλω να θυμίσω για όσους δεν το ξέρουν, οι ΑΧΕΠΑΝΣ, γιατί νομίζετε ότι δημιουργήθηκαν πριν από πολλά χρόνια, πιθανώς και 100 χρόνια; Δημιουργήθηκαν μετά από επιδρομή των ντόπιων στα μαγαζιά των Ελλήνων, διαλύοντας και σπάζοντας τα μαγαζιά και λέγοντάς τους να φύγουν από την πόλη και τις επιχειρήσεις στη Νεμπράσκα, αν θυμάμαι καλά.

Ξέρετε τι έκανε η Κου-Κλουξ-Κλαν στους Έλληνες; Τους μαύρους τους κρεμάγανε από το κεφάλι, τους Έλληνες τους κρεμάγανε από τα πόδια. Μια μικρή διαφοροποίηση βέβαια, αρκετά σημαντική. Αλλά έτσι μας έβλεπαν. Εγκληματίες και ξένους.

Σήμερα, οι Έλληνες της Αμερικής διαπρέπουν και είναι σημαντική η ελληνική κοινότητα στις ΗΠΑ. Και εδώ, οι μετανάστες οι οποίοι θα γαλουχηθούν στις δικές μας αξίες, αύριο θα διαπρέψουν και θα είμαστε περήφανοι γι' αυτούς. Πρέπει να δείξουμε και την ανθρωπιά μας βεβαίως για εκείνους οι οποίοι πράγματι είναι πρόσφυγες, πολύ σωστά είπε ο κ. Τσίπρας, που έρχονται στα νησιά μας με τον τρόπο που έρχονται.

Όμως κι εγώ θα τονίσω εδώ - και το καταδικάζω - ότι υπάρχει βία στην αντιμετώπιση είτε των μεταναστών, είτε πολιτικών εκδηλώσεων από οποιοδήποτε πολιτικό χώρο. Δεν πρέπει ν' αφήσουμε να μας κυριεύσει ο φόβος. Η πραγματική απειλή για την πατρίδα μας, αν υπάρχει τέτοια, δεν είναι η υιοθέτηση της ταυτότητάς μας από συνανθρώπους μας που περήφανα την επιλέγουν και αποδεικνύουν ότι την τιμούν, τη σέβονται και την υπηρετούν, αλλά ο κίνδυνος, και είναι πολύ μεγαλύτερος, που αφορά την υποβάθμιση των θεσμών, από την παιδεία μέχρι τη δικαιοσύνη και την πολιτική ζωή, που συμβαίνει δυστυχώς εδώ και χρόνια και δεν έχει να κάνει με το γεγονός ότι στη χώρα μας ζουν μετανάστες.

Γιατί από εκεί πηγάζουν οι ανασφάλειες που αφορούν την ίδια την ταυτότητά μας, ποιοι είμαστε, πού πάμε, ποιο είναι το μέλλον μας. Αλίμονο αν ο Ελληνισμός ήταν απλά θέμα DNA. Θα αναρωτιόμουν πόσοι από εδώ θα μπορούσαν να είναι βουλευτές σε αυτή την αίθουσα.

Ο Ελληνισμός είναι θέμα αξιών, θέμα εννοιών, είναι γλώσσα και ανθρωπιστική παιδεία και θεώρηση του κόσμου.

Κυρίες και κύριοι,

Πολιτογράφηση γινόταν, πολιτογράφηση γίνεται, πολιτογράφηση θα γίνεται. Δεν έκαναν παρανομίες οι Υπουργοί Εσωτερικών της δικής σας κυβέρνησης, αλλά ήταν πολύ χαλαρή η ερμηνεία των κανόνων που εφάρμοσαν. Γι' αυτό λέμε εμείς, ότι θεσπίζουμε συγκεκριμένους κανόνες που θα τηρούνται και θα είναι αντικειμενικοί και ελέγξιμοι.

Και βέβαια, να καθρεφτίζουν και τη σημερινή πραγματικότητα, που είναι η ύπαρξη πολλών μεταναστών νόμιμων πια στη χώρα μας και βεβαίως μια νέα γενιά, δεύτερη γενιά, ακόμα και τρίτη.

Αυτό που ζητούμε επιτέλους σε αυτή τη χώρα είναι η ενίσχυση του κράτους Δικαίου, ώστε η εκάστοτε πολιτική ηγεσία, οι ισχυροί παράγοντες, φίλοι, κολλητοί, να μην είναι εκείνοι που αυθαίρετα αποφασίζουν. Και αυτό κ. Σαμαρά είναι το πρόβλημα και της οικονομίας μας, που τόσα χρόνια, από το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, τους φόρους του Ελληνικού λαού, τις δυνατότητες της χώρας μας στη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, την επένδυση που υπήρχε από τον Ελληνικό λαό, αξιοποιήθηκαν πελατειακά, αυθαίρετα, ώστε να φτάσουμε στη σημερινή ασφυξία της ελληνικής οικονομίας.

Και βεβαίως, δεν είμαστε καθόλου ευχαριστημένοι που πρέπει να παίρνουμε μέτρα, για να μπορούμε να φύγουμε από αυτή τη δίνη στην οποία μας βάλατε. Μια δίνη στην οποία η Ελλάδα είναι το επίκεντρο, όχι μόνο της χλεύης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και της κρίσης του οικονομικού συστήματος στην Ευρώπη και παγκοσμίως.

Άρα, έχουμε όλοι μας ευθύνη. Και γι' αυτό χρειάζεται να στηρίξουμε τις αλλαγές επιτέλους. Αλλαγές και μέτρα άμεσα, αλλά και αλλαγές ουσιαστικές πια, οι οποίες βάζουν τη χώρα σε μια πορεία ευνομίας και δικαιοσύνης, όπου ο κάθε Έλληνας μπορεί να αισθάνεται περήφανος και σίγουρος για το μέλλον και την προοπτική αυτής της χώρας.

Και με αυτό το νομοσχέδιο το οποίο σήμερα συζητάμε για την ιθαγένεια, αυτό ακριβώς κάνουμε. Βάζουμε ένα ακόμα λιθαράκι ευνομίας, σιγουριάς, ασφάλειας και προοπτικής για τη χώρα μας, ώστε να πάρει πραγματικά ανάσα, όχι μόνο η οικονομία μας, αλλά και ολόκληρη η Ελλάδα.

Ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου